عوامل موثر بر قیمت نهایی کتاب و لیست قیمت چاپ

زمان مطالعه : 4 دقیقه
عوامل موثر بر قیمت نهایی کتاب شامل اندازه و تعداد صفحات، نوع جلد، تیراژ چاپ و چاپ رنگی کتاب یا چاپ سیاه و سفید کتاب می‌شود. لیست قیمت چاپ کتاب با توجه به این عوامل تنظیم می‌شود.

عوامل موثر بر قیمت نهایی کتاب

تمامی افرادی که می خواهند کتابشان را چاپ کنند، همیشه این سوال برایشان می‌آید که چه عواملی رو ی قیمت نهایی کتاب اثر میگذارد.

برای بررسی عوامل موثر بر قیمت نهایی کتاب چه چیزی دخیل است باید هر کدام را در فرمول محاسبه ی قیمت کتاب نقش اساسی دارند را بررسی کرد ، این عوامل شامل تعداد صحفات ، تیراژ ، رنگ چاپ و جلد و صحافی میباشد.

ما در این مقاله سعی داریم عوامل موثر بر قیمت نهایی کتاب می‌گذارند و لیست قیمت چاپ کتاب را بررسی کنیم تا دریابیم که علت تفاوت لیست قیمت چاپ کتاب ها (شامل چاپ کتاب رنگی و چاپ کتاب سیاه و سفید )چیست ؛

کتاب شما پس از آماده سازی و طراحی صفحه و طراحی جلد، و همچنین دریافت مجوز های مربوطه آماده ی چاپ است، در این مرحله برای اینکه هزینه ی نهایی کتاب که تاثیر مستقیمی روی قیمت کتاب و فروش آن دارد، بهینه باشد، باید به مورد زیر که تاثیر مستقیم در لیست قیمت چاپ کتاب و همچنین چاپ پایان نامه ی شمادارد توجه کنید.

اطلاعات کلی کتاب قطع کتاب

اطلاعات کلی کتاب قطع کتاب

کتاب ها همواره در قطع های مختلف یا همان سایز های مختلف چاپ می شوند، اولین نکته قابل توجه در محاسبه هزینه چاپ کتاب، قطع آن است که طبق گزینه های زیر انتخاب می‌شوند:

توجه داشته باشید که سایزهای زیر قطع های استاندارد و رایج می‌باشد، سایزهایی از قبیل قطع سلطانی یا همان قطع تیموری، قطع نیم خشت، قطع بیاض، قطع حمایلی، نیم رقعی، نیم وزیری، قطع جانمازی و غیره نیز وجود دارد اما سایز های رایج همانی است که در ادامه فهرست می‌کنیم ( اندازه ها برحسب میلیمترذکر شده است ):

  • قطع رحلی (280*210) / A4 / قطع مدیران : سایز رحلی بزرگترین سایز برای چاپ کتاب در چهارچوب استاندارد می‌باشد.
  • قطع خشتی (220*220) : این سایز کتاب به صورت مربع می‌باشد و معمولا برای کتاب های هنری و کودک استفاده می‌شود.
  • وزیری (165*235) / B5 : رایج ترین سایز کتاب در عصر حاضر سایز وزیری است.
  • رقعی (141*212) / A5
  • پالتویی (125*200)
  • قطع جیبی (50*70) / قطع بغلی

تعداد صفحات کتاب

دومین عامل موثر در چاپ کتاب، تعداد صفحات کتاب می‌باشد، اما نکته ی قابل توجه این است که تعداد صفحاتی مدنظر است که پس از صفحه آرایی نهایی وجود دارد؛ نه صرفا پیش نویس و کتاب اولیه!

تیراژ‌کتاب (تعداد کتاب)

سومین عامل موثر در لیست قیمت چاپ کتاب ها تیراژ چاپ کتاب است، بدیهی است که با افزایش تیراژ چاپ، قیمت چاپ نیز بالاتر می رود اما لیست قیمت چاپ کتاب نهایی و تمام شده هر کتاب کم‌تر می شود؛ درست چیزی شبیه به خرید تکی و عمده! و در چاپ افست این مورد برعکس میباشد. دلیل اصلی برعکس بودن لیست قیمت چاپ کتاب نهایی در چاپ افست هزینه اپراتور میباشد.

نوع و وزن کاغذ

یکی دیگه از عوامل موثر در لیست قیمت چاپ کتاب کاغذ میباشد، کاغذ نیز مانند پارچه، چوب و سایر اجناس دیگر دارای جنس های متفاوت و گرماژ گوناگون است که معمولا به صورت زیر دسته بندی می شوند:

  • کاغذ کرم
  • کاغذ بالکی
  • کاغذ گلاسه : ( کاغذ گلاسه در وزن های متفاوت مانند گلاسه 135 گرم، گلاسه 100 گرم ، گلاسه 150 گرم و غیره وجود دارد. )
  • کاغذ تحریر : ( کاغذ تحریر نیز مانند سایر کاغذ های در گرماژ متفاوتی از قبلی 70 گرم و 80 گرم یافت می شود. )

چاپ رنگی کتاب یا چاپ سیاه و سفید کتاب

آخرین و شاید اساسی ترین نکته ای که بسیاری در زمان محاسبه ی هزینه ها به آن توجه نمی کنند چاپ رنگی کتاب و یا چاپ سیاه و سفید کتاب است، که در چند حالت چاپ امکان پذیر است:

  • چاپ تمام رنگی : مانند اکثر کتاب داستان ها، اطلس ها، وغیره
  • چاپ سیاه و سفید کتاب
  • چاپ ترکیبی: در این چاپ برخی صفحات رنگی و برخی سیاه سفید هستند؛ البته توجه داشته باشید که نرخ چاپ تک رنگ با چاپ رنگی کتاب متفاوت است، همچنین گستردگی صفحات نیز مد نظر است، برای مثال در کتاب A صفحات 20 تا 50 رنگی است اما در کتاب B صفحات 20 و 23 و 40 و 44 و.. رنگی است

چاپ جلد کتاب

در چاپ جلد کتاب سایز نکته مهمی است و جلد بر اساس سایز نهایی طراحی می‌شود.

توجه داشته باشید که طراحی جلد آخرین مرحله ی کتاب است و می بایست بعد از تعین قطع کتاب، نوع صحافی، صفحه آرایی و مشخص شدن تعداد صفحات، عطف کتاب باتوجه به کاغذی که می‌خواهید کتاب را چاپ کنید محاسبه شود و سپس به چاپ برسد.

در نهایت قیمت جلد کتاب با توجه به سایز نهایی و جنس کاغذ جلد مشخص می‌شود.

سلفون جلد کتاب

روی جلد ها جهت حفاظت در برابر رطوبت و تمیز شدن بهتر، پس از چاپ توسط حرارت سلفون می شوند؛ سلفون ها در دو نوع موجودند:

  1. سلفون مات
  2. سلفون براق

صحافی کتاب

صحافی یکی دیگر از ملاک های تعین قیمت در چاپ نهایی کتاب است؛ صحافی جلد شومیز، جلد سخت و جلد گالینور هر کدام باهم متفاوت است؛ صحافی منگنه، صحافی سیمی، صحافی چسب گرم و غیره انواع متداول صحافی هستند.

بسته بندی کتاب

بسته بندی و ارسال کتاب

آخرین مرحله بسته بندی و ارسال کتاب شما می باشد، شما علاوه بر نحوه ی ارسال می بایست نحوه ی بسته بندی کتاب خود را نیز مشخص کنید

بسته بندی های متداول کتاب به صورت زیر می باشند:

  1. بسته بندی با نخ : در این روش کتاب ها با نخ ها ی بسته بندی، دسته می شوند. برای درک بهتر این نخ ها در بسته بندی جعبه های شیرینی نیز کاربرد دارند.
  2. بسته بندی کارتن : در این روش همانظور که از نامش پیداست کتاب ها درون کارتن های مقوایی قرار گرفته و سپس آماده ی ارسال می‌شوند.
  3. بسته بندی شیرینگ : در این نوع بسته بندی به منظور حفظ کتاب در برابر مایعات و گرد و غبار، روی هر کتاب یک لایه نازک نایلون کشیده می‌شود؛ در این روش کتاب های شیرینگ شده در نهایت درون کارتن و یا توسط نخ بسته بندی می‌شوند.

عوامل موثر بر قیمت نهایی کتاب (جمع بندی)

در این مقاله دریافتیم که چه مواردی روی قیمت نهایی چاپ کتاب ، در چاپ دیجیتال تاثیر می‌گذارند.

توجه کنید که در چاپ افست هزینه ی زینک و… نیز تاثیر گذار است و این مقاله به منظور بررسی هزینه های چاپ دیجیتال کتاب خدمت شما ارائه شده است؛ خدمات چاپی نظیر صفحه آرایی کتاب، ویراستاری کتاب، طراحی جلد، دریافت مجوز ارشاد و سایر مجوز ها مربوط به چاپ دیجیتال نمی باشد و این موارد توسط ناشر بررسی می‌شود.

نکته مهمی که لازم است بدانید ، این است که تمام سفارشات به صورت رایگان ارسال میشود ( ارسال رایگان به سراسر ایران)

عوامل متعددی بر قیمت نهایی کتاب تأثیر دارند، از جمله مواردی مانند حجم متن، تعداد صفحات، نوع جلد، تیراژ چاپ، تصاویر و نمودارها، و نیز هزینه‌های تولید و توزیع. همچنین، شرایط بازار نیز نقش مهمی در تعیین قیمت دارد

برای تهیه لیست قیمت چاپ کتاب، ابتدا باید عوامل موثر بر قیمت کتاب را شناسایی کرده و اطلاعات مربوط به هر عامل را جمع‌آوری کنید. سپس با مراجعه به صفحات لیست قیمت چاپ دیجیتال و لیست قیمت چاپ افست هزینه نهایی چاپ خود را به صورت آنلاین محاسبه کنید و سفارش خود را ثبت کنید.

بیشتر بدانیم
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
اشتراک گزاری :
فهرست مطالب
به بالای صفحه بردن